miercuri, 17 iulie 2013

Wo hu cang long (2000)

Crouching Tiger, Hidden Dragon
Mai este cineva care nu stie filmul asta? Care nu a auzit de el? A fost la TV mai mult decat pot sa-mi aduc eu aminte. Si chiar ma bucura chestia asta pentru ca la cate tampenii sunt date la cutia aia, acum plata, ma mira cand aud ca ceva bun e dat la tembelizor.

Oricum, ce voiam sa zic e altceva. La Clubul Cinefililor din Iasi, unde sunt membru si organizator, e luna lui Ang Lee. Vizionam din filmuletele lui cat putem, cate miercuri sunt intr-o luna. Avem noroc ca in iulie sunt 5 miercuri si sansele sa vezi un film bun de-al sau cresc. Cam pustiu prin perioada asta ca studentii pleaca acasa iar ei sunt masa ce alcatuiesc majoritatea spectatorilor, dar nu-i bai, Clubul merge inainte si astazi a fost acest film pe care l-am vazut deja de vreo 3 ori pe care l-as mai revedea. Bine, scena cu indragostitul tinerilor nu mi s-a parut complet deosebita dar a fost necesara.
In rest, filmul e o poezie in stilul chinezesc ce foloseste artele martiale ca punctuatie. Foarte multe scene, foarte bine facute, insa parca prea mult imi aduc aminte de scenele din Matrix. A aparut el cu un an inainte, deci nu era suficient timp sa le fure dar chiar si asa, suspect. De fapt, nu scene din Crouching Tiger imi aduc aminte de scene din Matrix, ci luptele in sine, coregrafia e foarte asemanatoare...probabil se foloseste acelasi stil, de parca ma pricep.
Dar pana la urma, cate miscari sunt si cate din acestea sunt demne de pus intr-un film? Trebuie sa te gandesti si la asta. Tot ce e frumos, fluent, atractiv, a fost imbinat cum trebuie si au iesit scene de actiune complexe si interesante. Si totusi ma mir ca Ang Lee s-a bagat la asta. Nu e genul care sa filmeze prea multe scene de actiune in filmele sale...de fapt, asta e cam singurul in stilul asta si l-a batut la fund pe Zhang Yimou cu flamboiantismele lui. Ang Lee a avut doza perfecta de fantezie in scenele de actiune, fantezie care isi avea rostul si nu era luata la intrebari prezenta ei.
Povestea filmului se invarte mult in jurul temei iubirii insa e cateodata suspect de naiva in alte instante. Bine, chestia asta o observ in multe filme chinezesti, asiatice, unde sunt prezente civilizatii cu alte maniere si manierisme, asa se comportau atunci.
Un alt mare atu al acestui film este si o sa ramana superbul soundtrack. Cand am fost mai mic si descopeream internetul am castigat un CD cu soundtrackul filmului...si acum il ascult cu placere. Nu de pe CD ci direct de pe computer. E foarte, foarte bine facut. Pe langa cele 4 Oscaruri castigate (soundtrack included) mai are 6 nominalizari bine-meritate, zic eu. N-am ce sa adaug, toti au lucrat pentru filmul asta incat parca stiau ca o sa iasa ceva nemuritor si de calitate...de asta au dat 110%.
9.2/10

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu