joi, 21 octombrie 2010

Touch of Evil {1958}


In afara de a mentiona "evidentele" din filmul asta mi-e greu sa gasesc ceva cu adevarat profund in acesta...da, politistul corupt impins de la spate de propria dorinta de a fi peste ceilalti, de a avea intotdeauna dreptate, de a-si pastra reputatia intacta si imaculata...desi asta ar insemna sa insceneze oameni nevinovati doar pentru ca ii face slujba mai usoara...povestea de dragoste usor tabu dintre un mexican, un politist extraordinar si o americanca frumoasa jucata de Janet Leigh...

Bun, poate ar fi gresit sa caut ceva profund...poate filmul a fost intentionat doar ca film politist pentru public. Pe multe niveluri satisface mai bine asa, ca film comercial ce a devenit un clasic din cauza lui Orson Welles, decat pe plan al originalitatii sau al elementului de film clasic prin propriile puteri. Nu...Orson a vrut sa spuna o poveste interesanta, ce-i drept, cu morala nemuritoare iar felul cum a spus-o a fost intr-adevar ceva nou daca e sa ne uitam la cadrele folosite in unele scene sau tehnici (pe atunci nou-nascute). Da, dar pana la urma ma duc acasa cu o poveste si cu o morala legata de un politist corupt...altceva nu prea am ce lua cu mine.

E o bucata din cinema destul de importanta dar importanta asta parca nu pot sa neg ca tin de Orson si nu de filmul in sine. Orson a facut ca si in filmele din trecut cu acesta...a jucat si l-a si regizat la o calitate de invidiat da, dar nu l-a ajutat povestea tot filmul. Prima data cand am incercat sa vad filmul asta m-a plictisit rapid si l-am lasat. Gandul meu atunci era ca "eh, nu am eu chef de filmul asta acum...e unul din grei si am nevoie (poate) de alta stare de spirit." Ok...acum l-am vazut la Clubul Cinefililor si intr-adevar, nu m-a plictisit, dar am cascat de vreo 3 ori si nu era decat ora 6-7 seara. Tind sa cred ca a avut un impact mai mare la sfarsitul anilor '50...personajul lui Orson fiind intr-adevar personificarea uratului si a raului. Personajul lui nu s-a invechit, nu se poate asta, coruptie existand oriunde exista putere...dar povestea s-a invechit iar unele scene putin prea teatrale te indeamna in aceasta directie.

Din nou, nu vorbesc de rau filmul asta...spun doar ca a fost ridicat pe un piedestal mai inalt doar din cauza lui Orson. Da, a filmat si regizat superb filmul...a jucat foarte bine in el...dar ceva ori a fost prea mult, ori prea putin. 

8.5/10

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu