miercuri, 8 iunie 2011

Le procès {1962}

The Trial
Evident, prima chestie care imi iese in evidenta dupa ce am vazut filmul e ca de ce se cheama "Le proces" si nu "The Trial" pe imdb...probabil pentru ca e facut in Franta, cu bani frantuzesti. Ce-i drept, a ajutat decorul, fiind unul foarte Kafkaesc...sa filmezi prin Europa. Bun...am stabilit asta, trecem la film.
Aproape ca nici nu a trebuit sa ma uit la filmul asta...l-am lasat in background mergand in timp ce eu m-am uitat la ale mele. De ce? Pentru ca e Kafka...si Kafka nu are mai multe stiluri in operele sale. Toate vorbesc despre dezumanizarea omului, despre birocratie, despre robotizare si organizare excesiva...despre o distopie in care omul nu mai este o parte unica si o bucatica dintr-un intreg. O bucatica ce poate fi inlocuita oricand. "Procesul" ne vorbeste despre imoralitate si despre perspectiva umana asupra vinovatiei...cum aceasta se schimba o data cu vremurile, un subiect devine tabu o secunda si apoi normal a doua. Nimeni nu stie de ce acuzatul a fost acuzat...sau ce a facut. Nu conteaza asta. In el se vedea o aparenta rebeliune, razvratire impotriva sistemului. Sistem invechit si ignorant.
Anthony Perkins l-a jucat pe calmul, chiar "geekish-looking" Josef K. (nume, bineinteles ales pentru un motiv anume...e un simbol pentru omul obisnuit care isi traieste viata si vrea sa o traiasca in liniste si pace)...un om care a devenit stapan pe sine in timp ce secundele treceau dar era doborat iar de acel sistem corupt si mizer. Realiza ca orice ar face nu poate sa castige...oricat ar deschide ochii altora, acestia sunt inchisi la loc de judecatorii corupti si legea cu lacune. Omul din poveste...cel care astepta la poarta pentru a cunoaste legea ca mai apoi sa afle ca pentru el era destinata este destinul fiecaruia si in special al personajului nostru.
Atunci cand se satura sa caute raspunsuri, atunci cand vede ca nu mai este vreo sansa, atunci afla ca victoria era aproape doar pentru a-l dezamagi si mai mult, acum ca a fost invins. Regizat si scris de Orson Wells, e un film interesant de la un capat la altul...un film care nu necesita atentie in fiecare secunda dar care iti formeaza o idee destul de rapid...ca apoi sa o pastreze pana la capat fara multe surprize.
8.6/10

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu