joi, 20 mai 2010

La teta asustada {2009}

Album fotografic al Perului...vazut de mine in cadrul Festivalului European de Film 2010, acesta fiind si singurul film care din pacate am putut sa il vad din cadrul acestui festival, e un film care se lasa interpretat, fiind ticsit de simboluri si minuscule detalii. Acum, eu l-am vazut joi, iar acum cand scriu acest review e duminica filmul asta imi lasa alta impresie...

Desi imaginile sunt memorabile si inca se formeaza lin, ca in film, si in memoria mea, subiectul este greoi si neinteresant, decat daca esti curios in mod deosebit cand vine vorba despre alte culturi si superstitii tinand de acea cultura. Filmul incepe cu o femeie batrana cantandu-si viata, moare iar fiica ei trebuie acum sa-si vada de viata indoctrinata cu naivitatea, superstitiile si conceptiile pe care le-a invatat de la mama ei. Ii e greu sa se desparta de mama ei asa ca nici nu o ingroapa imediat...lucru ce arata frica de despartire de cineva aproape, dar care se dovedeste de fapt a fi un capriciu de-al ei, acela de a o "inmormanta" in mare.

In rest, isi ia o slujba ca menajera in casa unei canterete de pian care e in lipsa de inspiratie, frustrare care o face sa-si arunce pianul pe geam...pana cand o asculta cantand pe personajul nostru principal. Canta atat de frumos incat ii fura melodia. Un alt simbol care ne urmareste tot filmul e cartoful din interiorul Faustei...da, a ascultat-o pe mama ei cand a indemnat-o ca pentru a nu fi violata trebuie sa-si introduca un cartof in partile private, asa ca, din cand in cand, mai vedem cum cade o coada de cartof dupa ce aceasta il taie cu foarfeca de unghii...imagini nu grafice dar care provoaca o curiozitate si un sentiment bizar...sau poate e un pleonasm. Oricum, simbolic poate arata ceva...inlaturarea psihologica de a creste vreun copil, inlocuirea acestuia cu un cartof...cresterea unui monstru care o ucide din interiori...nu stiu, dar cu siguranta violatorii se gandesc de doua ori cand incearca sa ii faca ceva din moment ce ii intampina cozi de cartofi si eventual acesta din urma.

Oricum, filmul e interesant si mi-a placut finalul cand gradinarul o ajuta sa-i scoata cartoful...simbolic. Adica, nu de fiecare data e nevoie de un fat-frumos. Aaa...si cand am ajuns acasa am observat ca a fost unul din cele cinci filme nominalizate anul asta la Oscar pentru cel mai bun film strain. Evident, nu a castigat.

8/10

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu