joi, 30 decembrie 2010

Kôkaku kidôtai {1995}

Ghost in the Shell
Filmul asta trebuia sa-l vad acum multi ani. Am avut, ca si acum, ocazia sa-l vad insa am zis ca astept o versiune care e in limba originala, nu dubbed in engleza, cum a fost asta. Eh, mi-am pierdut rabdarea...asa ca l-am vazut.
Bineinteles, prima chestie de care imi aduce aminte e Matrixul. Multi sunt cei care acuza creatorii Matrixului ca au furat cele mai multe elemente din animeul asta japonez...multi zic fata de aceste acuzatii ca au furat din mai multe animeuri cateva idei de baza imbinandu-le insa perfect in Matrix. Da, aici e diferenta...Desi filmul asta poate avea elemente comune per total e un film mai slab decat ce reuseste sa indeplineasca Matrixul. GitS are ideile, putin abstracte, putin complicate si le spune cum a stiut scenaristul sau regizorul mai bine. Ca animatie e foarte bine facut insa regret ca nu l-am putut gusta in limba lui originala...
In rest filmul dezbate ideea cum ca un robot poate crea, de la sine, un suflet, ideea de subconstient si constient. Intr-un fel, poate deveni uman din cauza ca realizeaza cognitiv propria existenta si rost. De aici, bazandu-se pe rationamentul digital si experienta poate ajunge la propriile lui idei sau trairi. Trairi care sunt doar niste date despre cum ar trebui sa se comporte si ce ar trebui sa faca. Ideea e buna...ramane sa dezbati de pe urma ei insa filmul pare incomplet si pare lungit. Pe langa intrebarile existentiale ale cyborgilor din rolurile principale ei trebuie sa prinda si un hacker cunoscut sub numele de "Maestrul papusar".
Acum nu stiu, poate mai trebuie sa-i acord o vizionare...nu m-a convins scenariul in intregime. Mi s-a parut ca ii gasesc lacune sau ca ar fi prea multe lucruri inutile puse in film. Te pierzi printre detalii si nume, a fost greu sa le urmaresc chiar daca eram ochi si urechi. Deocamdata ii dau nota 8...desi nu cred ca poate sa ajunga la 9 dupa o alta vizionare.
8/10

Un comentariu:

  1. Asta cu scenariul lacunar e o problemă cam mare pentru toate animeurile care nu preferă un final de refacere naturalistă. De fapt și acolo sunt probleme.

    RăspundețiȘtergere