marți, 31 decembrie 2013

Rush {2013}

Am ales un film excelent pentru a pune punct anului 2013. Si am ales sa-l vad de doua ori chiar.

Prima data am vazut-o in doua parti, cu o versiunea care se vedea slabut...dar se intelegea tot. A doua vizionare si a doua versiune a fost mai linistita si neintrerupta insa stilul vizual ales de regizorul Ron Howard nu a fost ajutat de o versiune mai calitativa. Asadar, filmul asta nu e genul de film care trebuia vazut la cinema desi sunt sigur, ca orice ecran mare, experienta a fost putin mai intensa.
Sunt fan Formula 1 desi as dori sa cunosc mai multe despre sport si as fi vrut sa fi avut timp sa vad mai multe curse live. Broadcastingul de la BBC este cel mai bun, din punctul meu de vedere, insa e greu de gasit. Asadar, cum am zis, as fi vrut sa stiu mai multe despre sport iar trebuie sa recunosc ca James Hunt imi era total necunoscut inainte de acest film. De Niki Lauda am mai auzit, dar fugitiv si nicidecum discutandu-se despre accidentul sau, sau aparenta lui. Filmul ne descrie in detaliu sezonul din 1976, cu rivalitatea prietenoasa dintre Niki Lauda (un exemplu de pilot disciplinat, inteligent, neamt din orice punct de vedere) si James Hunt (un exemplu de pilot aratos, nechibzuit, agresiv si playboy) ... cam cum sunt acum Vettel si Hamilton...iarasi un neamt si un englez. Hamilton nu e insa in situatia lui Hunt din 1976, e mult mai disciplinat insa e la fel de imatur si nechibzuit in cursa. E mult mai ''pasiune'' decat ''calcul''. Si Hamilton tot numai un campionat il are castigat (deocamdata), intocmai ca James Hunt.
Cel care fura de fiecare data scena e Daniel Brulh, cel care il interpreteaza pe Niki Lauda. Asta si pentru ca Lauda e un personaj mult mai interesant si mai demn de urmat decat Hunt. Aroganta lui Niki si inteligenta lui sunt simtitoare si justificate, dar ce a fost si mai important a fost determinarea si instinctul de supravietuire al lui de a trece peste tragicul eveniment care i-a desfigurat chipul. Personajul lui Lauda e excelent interpretat de Bruhl...nici Chris Hemsworth nu face treaba rea dar superficialitatea personajului sau se vede in jocul sau, nu avea ce sa faca, asta e personajul.
In fine, ramai cu un film bun, vizual, auditiv (soundtrack-ul lui Hans Zimmer e foarte reusit), cu o poveste despre rivalitate memorabila chiar si pentru cei care nu sunt fani ai formulei 1, dar mai ramai in final si cu un film comercial care nu s-a chinuit prea mult sa imi arate pasiunea nebuneasca, masinile geniale, tehnica sau chiar niste imagini cat de cat memorabile. As fi vrut sa se joace Howard mai mult cu camera si cu unghiurile si sa fi prins mai bine tensiunea din curse, dintr-un unghi pe care nu l-am vazut deja pe micul ecran. Pana si accidentul lui Lauda a fost capturat din aceleasi unghi ca al camerei ce l-a capturat in realitate. Asta a insemnat lene pentru mine dar s-a vazut ca nu s-au cautat in detaliu cerintele mele. Totul s-a focalizat pe cei doi si pe rivalitate sau prietenie, desi prietenia o vezi printre injuraturi...asa ca intelegeti ce vreti de aici. Am vazut putina prietenie numai atunci cand l-a agasat Hunt pe jurnalist, dar eu am vazut simpatie si respect pentru unul de-al sau, nu neaparat prietenie. Ma rog...poate a fost in realitate...dar na, Lauda a zis ca filmul prezinta realitatea destul de fidel, asa ca eu ce am sa mai zic?
Un film reusit al anului 2013, un film memorabil chiar daca nu in intregime pe placul meu. Se putea si mai bine si mai deosebit. Aa, si m-a bucurat si prezenta romancei noastre Alexandra Maria Lara, ce a interpretat-o pe sotia lui Lauda si care seamana izbitor cu cea reala.
8.5/10

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu