joi, 23 octombrie 2008

Ben-Hur {1959}

Rusine sa-mi fie mie ca de abia acum l-am vazut. Dar, spre apararea mea, nu am gasit pana recent de unde sa fac rost de el, cu toate ca am vrut sa-l vad de foarte mult timp.
E unul din cele (daca nu, poate cel mai) mari filme din istorie, un epic in adevaratul sens al cuvantului, un mamut, un gigant, un colosal. Unul din cele 3 filme din istorie care a castigat 11 Oscaruri (pe langa Titanic - overrated si Lord of the Rings: The Return of the King). Au fost folosite un milion de recuzite, 300 de platouri de filmare au fost construite, au fost folositi 15000 de figuranti numai in scena de mai sus, pana in final au fost procesate 381 de kilometri de film (nu cred insa ca au fost folositi toti, ar fi durat vizionarea zile intregi) de 65 mm (cel mai scump la vreama aia) color costand $1 numai 30 centimetri de pelicula. Dupa filmari toate recuzitele si platourile au fost arse pentru a nu fi folosite de regizorii italieni pentru a-si filma propriile filme epice cu buget redus...insa filmul nostru a costat 15 milioane dolari, la vremea aia fiind un film extraordinar de scump, iar aceasta miscare a fost facuta cu gandul ca MGM poate se salveaza de la faliment...a reusit, facand 75 de milioane la incasari.
Insa scena de mai sus e cea care ramane in gandul fiecaruia dupa ce se termina filmul...e colosala, chiar si dupa standardele de astazi, mai ales fiindca nu au fost folosite CGI-uri. A fost filmat pe un platou de 72.843 m^2, timp de 5 saptamani...si pe langa faptul ca e o scena rapida, violenta este timp si de cateva cadre frumoase cu cai sau peisaj.
Si cam atat...da, cam asta reprezinta filmul asta. Pe langa mesajul religios, extrem de puternic, avem povestea lui Ben-Hur, un personaj care lupta aceeasi cauza ca Iisus numai ca prin metode mai directe si mai violent...deci tot mesaj religios. Nu ma deranjeaza asta, asta e filmul...si filmul e unul extrem de reusit si memorabil. Dureaza 3 ore si ~20 si n-am simtit cum au trecut orele.
Eu il recomand, e un adevarat film clasic.
10/10

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu