duminică, 5 octombrie 2008

Mr. Smith Goes to Washington {1939}


Incredibil...am ramas mut de uimire, am tipat de bucurie, am ras si am plans...
I-am urmarit fara suflare fiecare minut, am fost pentru 2 ore alaturi de personajul principal, am simtit ce a simtit si el, eram acolo, in public, am auzit cel mai emotionant si mai genial discurs din lumea politica, discurs care ar schimba orice inima care mai are un firicel de bunatate in ea. Un discurs in care nu au contat cuvintele ci sinceritatea si perseverenta, indrajirea si curajul...sufletul pur, naiv pentru unii - in special oamenii ce il inconjurau acolo unde a ajuns.
Un astfel de film e visul oricarui om intr-o tara plina de coruptie - la noi, in Romania, de exemplu, filmul asta ar merge uns. Aratat la fiecare senator si deputat in parte, observandu-le reactiile, cerandu-le parerea sincera la final...iar pe langa astia ar merge aratat si la fiecare mare afacerist care si-a facut banii prin metode indoielnice, profitand de oameni, furand orice ii era lui necesar pentru a-si duce afacerea la bun sfarsit. Ti se rupe sufletu cand te gandesti la asta, mai ales dupa ce te uiti la filmul asta...mie stiu ca asa mi se intampla chiar acum...da, e atat de trista situatia si o intristeaza si mai mult filmul acesta extraordinar.
Stau si ma intreb cum au reusit...cum au reusit sa faca un film atat de sincer si puternic...s-a intamplat tot datorita unui scenariu? Nu cred...Cel care a facut filmul asta atat de semnificativ a fost James Stewart, acest om cu o fata atat de cunoscuta incat ai crede ca ti-e vecin sau prieten pe care il cunosti de o viata intreaga...si deodata s-a trezit intr-un loc pe care l-a admirat toata viata, dar se dovedeste ca toata viata a fost mintit...si iar e trist.
E trist ca la fiecare capitol ni se aduce aminte de cate un adevar pe care il cunoastem si e un adevar ce doare. Un adevar care stim in fiecare zi ca exista si ca isi face treaba malefica si pentru interesul propriu si noi nu putem face nimic. Eh...intram in politica si da...si despre asta e vorba in film dar e in primul rand vorba de oameni...si cum unele circumstante ii schimba in rau. Circumstante ce suna bine financiar pe termen lung dar acestea pot deasemenea si sa distruga omul care credeai ca e bun din tine.
Nu pot sa recomand filmul asta sa fie vazut o singura data sau de doua ori, ar fi nedrept...e un film clasic, nu mai are moarte pentru cel ce-l vede o singura data...acesta se inradacineaza adanc in mintea si inima acestuia si va fi vazut cu placere ori de cate ori e nevoie...
10/10

Un comentariu:

  1. L'am vazut si eu mai de mult, foarte vechi, insa filmele de genul sunt ca vinul

    RăspundețiȘtergere