sâmbătă, 19 martie 2011

Apocalypse Now {1979}

Cine ramane dupa vizionarea acestui film doar cu macelarirea acelei vaci e un idiot complet.
Eu am mai vazut filmul asta acum multi ani dar m-am considerat atunci mult prea inocent sa imi permit sa zic ca am inteles ceva din el. Acum ca m-am "maturizat" imi permit sa zic ca da...e unul din cele mai bune filme anti-razboi despre razboi si nu ma las pana nu scriu toate randurile pe care le am de zis aici...(si e ora 2:37). Am vazut varianta Redux deci am avut la dispozitie aproape 40 de minute in plus fata de versiunea originala. 193 de minute de oroare sau horror cum se repeta in final. Chiar ultimul cuvant, pus ca un cuvant-rezumat despre tot ce inseamna razboi e chiar "the horror". Nu poti sa ii contrazici. Desi nu iti arata brutalitatea in sange si mate si gore, ti-o arata in schimb prin impuscaturi si explozii, tu avand sarcina sa deduci mai departe care e efectul lor. Brutalitatea unui razboi modern nu ramane insa numai la capitol de gloante si explozii ci si la nivel pur psihologic.
Din cauza ca razboiul evolueaza o data cu tehnologia, soldatul are acum (si atunci, in razboiul din Vietnam, un razboi puternic mediatizat) timp sa reflecte asupra vietii cand moartea il inconjoara. Aceasta caracteristica a fost dezbatuta intens aici...e un film de razboi psihologic, rar intalnim genul asta in cinema. Singurul care l-as mai integra aici ar fi genialul "Full Metal Jacket" facut de Kubrick care inca ramane, si dupa vizionarea acestui film, primul pe lista la filme de razboi. Un razboi modern se deosebeste de un razboi invechit prin mai multa strategie si mai putini soldati folositi, efectiv, in lupte. De aceea luptele dureaza mult mai putin si sunt mult mai violente.
Apocalypse Now e greoi dar foarte bine ca e asa. Din cauza ca parcurge atat de multe capitole si teme e de asemenea si un film complet din cam orice punct de vedere. Nu se poate sa nu fii satisfacut dupa ce il vezi decat daca nu ai rabdare prin unele scene mai lente sau chiar abstracte, cum avem la final. E un film important, nu pot sa neg asta, e complex si intens. A fost nominalizat la multe Oscaruri si nu le-a castigat din cauza ca s-a considerat Kramer vs. Kramer un film mai bun, ceea ce nu e. E un film foarte bun, dar nu mai bun ca Apocalypse. Acesta din urma a luat insa premiile pentru imagine si sunet. Dar mai putin importante sunt premiile...ci tocmai testul timpului e cel mai bun judecator. Si se vede...dupa 30 de ani inca se vorbeste de el si inca se fura din el faze...asta, zic eu, e de ajuns sa fie considerat un clasic al genului si o adevarata bijuterie a cinemaului de pretutindeni.
Pot in sfarsit sa zic ca l-am vazut si ca am ramas cu aceeasi idee despre razboi care mi-a fost plantata de celelalte filme de razboi care s-au inspirat din acesta. De vazut si de pastrat.
10/10

Un comentariu:

  1. Acest film este o transpunere moderna a cartii lui Joseph Conrad, "Heart of Darkness". Tema razboiului este doar un pretext. Daca vrei sa intelegi cu adevarat filmul citeste cartea.

    RăspundețiȘtergere