sâmbătă, 19 iunie 2010

Ostrov {2006}

Pentru cine este genul asta de film? Pentru credinciosii care se duc rar pe la biserica? Pentru ei filmul asta i-ar indemna sa treaca pe la biserica mai des...asa o fi? E filmul asta pentru credinciosu inrait ca filmul asta sa ii intareasca si mai mult credinta? Pentru mine a fost o adunatura de imagini faine, care prind intr-adevar atmosfera ruseasca...una rece si izolata de lumea moderna. In poveste personajul principal este un parinte neortodox (get it? Funeah!) al carui stil e deosebit fata de ceilalti preoti sau calugari din manastire.

Ca o adunatura de imagini frumoase si povesti sau miracole crestinesti minore mi-a placut. Dar toata treaba cu rugatul excesiv la vant mi s-a parut si mi se pare intotdeauna irationala. Adica, impartial si obiectiv sa fiu, mi se pare mai de bun gust sa te rogi singur, in liniste, decat sa mergi la biserica, aceasta urata institutie care nu ajuta de fapt pe nimeni.

Oricum, parintele Anatolie a fost de toti banii. Excentric si cateodata nesuferit, intotdeauna cu un scop, fie el si uber-religios. Asadar, culmea, un film religios care mi-a placut, dar pentru ce, am zis.

Si in mod ciudat si complet involuntar, honest, acest post e cel cu numarul 666.

Dovada, dupa ce a fost facut acest post:

8/10

9 comentarii:

  1. Bogdane, nu am scris nicodata pe aici, desi te citesc de vreo 6 luni si apreciez pasiunea cinefila de care dai dovada! De data asta insa, va trebui sa fac mai mult decat doar sa citesc!

    Tu stii ca nu ma consider experta in receptare cinefila critica, nu consimt la ideea unei intelegeri "corecte", dar sustin cu incapatanare acordarea "dreptatii" filmelor de calibru (si aici putem innoda o alta discutie!), gusturile proprii si ascultarea parerii celuilalt, atata vreme cat e pertinenta si argumentata!
    Filmul acesta este rusesc intai de toate. Apoi, este despre o caracteristica ruseasca de netagaduit. Apoi arata suferinta atroce a unui om, care, intr-un moment de slabiciune din viata lui, comite o crima si traieste cu vina aceasta intr-un chin impresionant. E posbil sa para a fi un film cu tendinta, dar nu cred ca este asa: iti ofera o ocheada veridica asupra unei realitati profunde rusesti.
    Stiu ca nu crezi in credinta-ritual, in religia excesiva (si bine faci!), dar incearca sa vezi dincolo de asta: filmul iti pune clar in antiteza confortul calugarilor inveliti in credinta ritual si sinceritatea lui Anatoli, care crede ca sa se absolve de vina. Constiinta ii cere asta! Putea fi un ateu si sa isi minimalizeze constiinta la propria persoana, dar nu este: o raporteaza la un for superior!
    Cred ca esti nedrept "Pentru mine a fost o adunatura de imagini faine, care prind intr-adevar atmosfera ruseasca." si te-ai grabit sa etichetezi. Filmul nu e facut sa prinda, nu urmareste asta, nu e comercial ca sa aiba vanzare: e un film-confesiune despre o bucata de lume, despre izolare, despre credinta si despre liniste interioara. Cum poate oare sa arate un film despre Rusia care e pustietate in proportie de 70%?
    Plus...te contrazici! "toata treaba cu rugatul excesiv la vant mi s-a parut si mi se pare intotdeauna irationala. Adica, impartial si obiectiv sa fiu, mi se pare mai de bun gust sa te rogi singur, in liniste, decat sa mergi la biserica, aceasta urata institutie care nu ajuta de fapt pe nimeni." - pai, Anatolie ce face? Nu se roaga singur?! A, ca o face la vant te deranjeza si ti se pare irational? Dar rugatul singur nu e un fel de vorbit de unul singur? Cu ce e mai putin irational asta? Si, de cand viata omului face exceptie de la lucrurile irationale? Credinta e unul din cele vitale (ai libertatea de a alege sa o ai sau nu!), existenta noatra in sine e bazata pe hazard, pe irational!
    Inteleg sa te deranjeze modul in care este configurata lumea respectiva, sa ti se para exagerata de ce e asa si nu altfel, dar incearca sa o intelegi si dupa aceea sa o critici. Am avut si eu prejudecata asta cu rusii si nu e buna: sarim repede la beregata unor filme nevazand ca de fapt ne-am grabit noi sa tragem concluziile! Ce e mai ciudat: "O pagador das promesas" este exact acelasi stil de film, dar pe acela l-ai perceput in spiritul lui. Sa fie de vina faptul ca asta e rusesc?
    Un sfat prietenesc de la un om care apreciaza si foloseste ce faci aici (prin blogul tau am dat de "Kind Hearts and Corronets" si de alte filme si nu cred ca sunt singura care spune asta): nu te mai grabi sa pui stampile! Stai oleaca si rumega! Si, esential, filmele rusesti NU SUNT filme americane, nu sunt filme cu plot, nu sunt filme usor de digerat!
    Sunt curioasa ce ai crede despre: The Return (2003) a lui Andrei Zvyagintsev! De fapt...iti lansez provocarea asta!

    Daniela Abageru.

    RăspundețiȘtergere
  2. Da, m-am contrazis acolo, cu rugatul in liniste fiind la fel de irational cu rugatul in public, dar le diferentiez prin fatarnicie. Dar, plus de asta, nu m-am referit la Anatolie, pentru ca da, el se ruga cum trebuie, singur, la vant...dar o ziceam ca un general. Stiu ca trebuia sa fac referire la film, dar am zis-o ca fapt divers.

    The Return l-am vazut, dar nu l-am comentat, nici nu mai tin minte de ce. I-am dat nota mai mare, ca idee, dar nu i-am facut review aici. Mi s-a parut mai realist, mai uman decat Ostrov. Problema dintre tata si fii mi s-a parut mai familiara, desi nu am patit ce au patit copii aia. Nu stiu daca am ceva cu filmele rusesti, nu cred ca am, dar am ceva cu religia si cam orice film care o promoveaza, cum este acesta, ma deranjeaza...desi inteleg rostul religiei in lume.

    Si nu poti sa spui ca exista filme rusesti pe care le intelegi numai daca intelegi ce e ala un rus. Un rus are aceleasi trairi, felul cum le arata difera de perceptia si interpretarea fiecaruia. Plus, noi, romanii, suntem asemanatori cu ei in multe feluri. Nici geografic nu suntem foarte departe. Ne regasim in povestile lor si ne uitam la ele cu fascinatie pentru ca, poate, ne uimesc cat de mult ne asemanam.

    Aici poate am vrut sa dovedesc cat de rebel sunt ( :)) ) si cat de impotriva sunt ideii religioase. E pentru altii, nu pentru mine...

    Mai vorbim miercuri :)

    RăspundețiȘtergere
  3. http://lifeism0n0.blogspot.com/2009/06/vozvrashcheniye-2003.html

    Iote ca l-am gasit...

    RăspundețiȘtergere
  4. Stiam eu ca ai sa intelegi exact ceea ce am avut de obiectat!
    Ai dreptate: nu trebuie sa pricepi integral ce e acela un rus ca sa intelegi filmele rusesti! Un om cu anumite trairi este in primul rand un om, restul este contextualizare! Si faptul ca avem multe in comun cu ei este iar adevarat!
    "Aici poate am vrut sa dovedesc cat de rebel sunt si cat de impotriva sunt ideii religioase. E pentru altii, nu pentru mine..." - e de laudat ca ai recunoscut motivele pentru care ai scris asa!
    Postul la The Return: este o cronica facuta cu mai mult simt de raspundere decat cea de la Ostrov, care e foarte expeditiva. Cred ca asta m-a deranjat la postul Ostrovului, nu faptul ca l-ai denigrat sau i-ai dat nota mica: fiecare e liber sa evaluezi dupa criteriile proprii!
    Keep up the good work si ne mai "mustruluim" cinefil miercuri!

    RăspundețiȘtergere
  5. Complet offtopic:
    Ai putea face un loc unde vizitatorii sa te roage sa scrii recenzii anumitor filme?
    Eu, de exemplu, sunt curios ce-ai avea de spus despre Unthinkable.

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu cred ca ma uit la Unthinkable...nu cred. Nu am de ce...

    RăspundețiȘtergere
  7. Aha.
    Eu zic ca o sa fii surprins. Mai ales daca ai vazut trailerul inainte. Insa daca te uiti, fa un efort si uita-te pana la final.

    Anyway, in cazul in care te razgandesti, astept cu interes un review :)

    RăspundețiȘtergere
  8. ma bucur ca a scris daniela abageru cam ce vroiam sa-ti scriu:)...sa nu ma repet:))...eu sunt curioasa ce parere ai avea de stalker a lui tarkovsky..cred ca ti-am spus de el si atunci dimineata..anyway.

    RăspundețiȘtergere
  9. Am vazut si Stalker si am si scris ce parere am despre el. Dar acum, cred ca i-as da o nota putin mai mare, chiar daca numai pe foaie...cu vreo .3 mai mult.

    http://lifeism0n0.blogspot.com/2008/11/stalker-1979.html

    RăspundețiȘtergere