marți, 1 iunie 2010

Planet of the Apes {1968}

Si iata ca tocmai am vazut acest clasic al filmelor S.F. americane care l-am amanat la un moment dat cand am vrut sa-l vizionez dar nu mai stiu ce s-a intamplat cand pe la jumate m-am lasat de el. Nu mai tin minte deloc care a fost motivul. Acum, insa, am avut ocazia sa-l vad pe TVR Cultural ca si cum l-as fi vazut pe dvd-playerul personal, poate doar intr-o calitate mai slaba. Nu a contat, nu a contat nici daca trebuie sa ma surprinda filmul sau nu pentru ca, dupa atatea parodii si spoofuri dupa acest film finalul imi era cunoscut...in mare, nu in detaliu.

Oricum, ca film S.F., la cotele de astazi este unul din cele naive care insa a trecut de testul timpului din cauza ca a influentat pe atatia prin magia si misterul acestui film. Ca sa nu mai zic ca asa zisele comparatii dintre maimutele acum sefe ale planetei si oamenii din prezentul nostru sunt atat ironice cat si adevarate. Sunt menite sa te introduca intr-o stare de nesiguranta si, bineinteles, prin cele cateva critici asupra omului sa ne faca sa gandim de doua ori asupra faptelor rele pe care le facem. Da, acum totul e destul de naiv si destul de comic sa vedem combinatia ciudata de tehnologie pe care o aveau maimutele...un soi de anii 1800-1850 la noi. Un western S.F. s-a facut de abia inspre final cand malul marii s-a umplut de impuscaturi.

La fel ca in Avatar, spre exemplu, asemanarile cu civilizatia straina sunt la ordinea zilei pentru a ne putea regasi in personajele din specia opusa noua. Oricum, chestia evidenta, ce l-ar fi convins pe calatorul spatial american de localizarea lui a fost inca de la inceput cand i-a auzit vorbind. Sansele ca o alta planeta, intr-un alt sistem solar sa aiba locuitori care vorbesc engleza sunt efectiv astronomice. Oricum filmul este acum, la fel ca si atunci, distractiv numai ca acum e de 42 de ori mai naiv...cate unul pentru fiecare an care trece. Ma bucur ca in final personajul nostru principal, interpretat de Charlton Heston, a ramas cu femeia perfecta...muta si frumoasa dar in special, simpla.

Un clasic care imi face placere sa-l revad in viitor.

8.5/10

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu